ferede-informa-300x122

I .- FEREDE informa

Entrarà en vigor el proper mes d’octubre i obligarà les entitats religioses a mantenir actualitzades les seves dades registrals, almenys cada dos anys, així com a informar dels canvis acordats. Es facilitarà la gestió per via telemàtica.
(FEREDE, 16 /07/ 2015) El Consell de Ministres ha aprovat un nou Reial Decret que actualitza el Registre d’Entitats Religioses del Ministeri de Justícia. Aquesta nova normativa publicada el passat dia 3 de juliol al Boletín Oficial del Estado i que entrarà en vigor l’octubre de 2015 substitueix l’anterior Reial Decret del 9 de gener de 1981 i hi introdueix importants novetats amb la finalitat d’adaptar les seves funcions a la nova realitat de la llibertat religiosa a Espanya, a la pràctica registral i a les necessitats de les entitats religioses.

El Reial Decret s’emmarca en la doctrina del Tribunal Constitucional i en les directrius de l’Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE) sobre l’adquisició de la personalitat jurídica de les entitats religioses.

Amb això, s’incorporen algunes de les peticions que fins a la data d’avui la Federació d’Entitats Religioses Evangèliques d’Espanya (FEREDE) anava sol·licitant a l’administració de forma continuada, tot incorporant, tanmateix, algunes exigències a les quals aquesta entitat protestant havia mostrat la seva oposició mitjançant els informes corresponents.
Ampliació de les entitats i actes que s’hi poden inscriure

La norma amplia la classe d’entitats que poden accedir al Registre i els actes que s’hi poden inscriure. Així, doncs, aquest Reial Decret estableix que, a més de les Esglésies, les entitats associatives i les federacions, s’hi podran inscriure les circumscripcions territorials, les congregacions locals, les entitats de caràcter institucional, els seminaris o centres de formació i els centres superiors d’ensenyament teològic o religiós, les comunitats religioses, els instituts de vida consagrada o qualsevol altra entitat susceptible d’inscripció, sempre que totes aquestes entitats hagin estat creades per l’Església.

Com a novetat, a més, s’afegeixen nous actes que s’incorporen al Registre com són: la identitat dels titulars de l’òrgan de representació, que abans era potestativa; la incorporació i la separació de les entitats a una federació, els ministres de culte (que abans no s’inscrivien al registre però que amb la nova norma resulta d’inscripció obligatòria, sempre que realitzin actes religiosos amb efectes civils, com són la celebració de matrimonis) , la dissolució de l’entitat i qualsevol altra dada derivada dels acords de cooperació signats.
Sol·licitud d’inscripció per mitjans electrònics

La nova normativa preveu que les sol·licituds d’inscripció puguin realitzar-se, no tan sols a les oficines i registres de l’Administració, sinó també, per mitjans telemàtics, tot establint un termini màxim de dos anys des de l’entrada en vigor de la norma per a habilitar els recursos necessaris per a la gestió electrònica de les sol·licituds.
Modificació dels requisits per a la inscripció d’entitats i d’altres actes

En general tots els processos d’inscripció d’entitats i actes han recollit modificacions relatives a la presentació de documents, que fins avui s’adjuntaven a les sol·licituds ; per aquest motiu, la nostra Federació ja està treballant en els nous models tot adaptant-los a les exigències de la nova norma per tal que les entitats religioses en puguin disposar.

La normativa també ha introduït l’obligació d’inscriure les modificacions de dades que ja constin en el registre en els següents terminis:

⁃ Modificació d’estatuts, representants legals, adhesió o cancel·lació d’adhesió de les entitats religioses a una federació i cancel·lació d’entitats religioses: termini de tres mesos des de l’adopció de l’acord o fet que ha donat lloc a la modificació.
⁃ Baixes de Ministres de culte: termini d’un mes des que va tenir lloc la baixa.
Publicitat registral

A la nova regulació destaca la publicitat registral, cosa que permet a qualsevol persona interessada poder consultar les dades de les entitats inscrites en el registre a través de la Seu Electrònica del Ministeri de Justícia.

D’aquesta manera es transforma un Registre que es gestionava des del format paper, a una realitat electrònica que permetrà d’avançar en una gestió digital que servirà per a millorar en eficàcia, eficiència i estalviar tràmits als ciutadans, els quals podran realitzar les seves actuacions de forma telemàtica.

Declaració de funcionament de les entitats religioses

La normativa estableix l’obligació de les entitats inscrites de mantenir actualitzades les seves dades registrals, per la qual cosa cada dos anys hauran de presentar, via telemàtica, una declaració de funcionament el formulari electrònic del qual es posarà a disposició de les entitats religioses el mes d’abril de 2016.
Font: FEREDE / Autora Ruth Álvarez, advocada del Servei Jurídic de FEREDE

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

 

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.